Chip Grevemberg - bicí, zvonky, gongy, perkuse

1. Simplicity (10:07)
2. Caverns (9:27)
3. Buttercup Boogie (5:46)
4. Tripping Over the Rainbow (11:13)

Celkový čas: 36:33

Tohle je ale překvapení! Při svém objevování neznámých kapel z různých koutů Evropy, Jižní Ameriky a Kanady v posledních letech jsem Spojené Státy víceméně ignoroval. Ze 70. let jsem tu viděl hlavně pěkné, ale ne úplně nápadité Kansas, pro mě poněkud nepochopitelně do nebes vynášené Pavlov's Dog, šílence Zappu s Beefheartem a jazz-rockovou scénu. Jaké pak bylo moje překvapení, když se mi do rukou (v tomto případě tedy do MP3 přehrávače) dostala jakási kapela s nenápadným názvem Lift a s "USA" v závorce.

Skupina Lift vznikla v roce 1972 v New Orleans, kde se dala dohromady parta mladičkých hudebníků, a její příběh je variací historie stovek jiných lokálních souborů na celém světě - pilně zkoušející hudebníci se silným materiálem (a mnoha předělávkami britských artrockových velikánů) neúnavně objíždějí štace ve svém okolí a přesto, že je publikum přijímá s nadšením, jim se nedaří získat kontrakt pro natočení desky. Ve druhé polovině sedmdesátých let skupina přesídlí do Atlanty a po navázání spolupráce s místní zpěvačkou Laurou "Poppy" Pate, se kterou nazkouší nový materiál, se již, zdá se, začíná blýskat na lepší časy. Kapele se podaří nominovat na místní rockovou show, kde se očekává návštěva zástupců několika velkých vydavatelství. Že by konečně šance pro Lift? Nikoliv! Poppy kapelu těsně před koncertem opouští a zbytek skupiny se po několika personálních rošádách nakonec v roce 1979 rozpadá úplně.

Lift prakticky nevydali jediné regulérní studiové album. Caverns of Your Brain se studiovými nahrávkami z roku 1974 vyšlo na LP od vydavatelství Guiness Records v roce 1977 bez souhlasu kapely (!). Na CD vyšlo pak již "legálně" v roce 1990. Kompilace The Moment of Hearing z roku 2001 obsahuje toto první album a pak 5 skladeb z atlantské éry. A teď již k vlastní hudbě...

Lift na desce Caverns of Your Brain (narozdíl od skladeb z druhé poloviny 70. let) rozhodně slepě nekopírují velikány Yes nebo King Crimson. Hrají o poznání dravěji a mají lehce psychedelický nádech. Kytarové motivy se s klávesovými plochami dělí půl na půl a na své si rozhodně přijdou příznivci dřevních hammondek, mellotronu a moogu. Projev zpěváka Hilton-Greena není příliš výrazný, ale rozhodně také není špatný.

První skladba Simplicity v délce deseti minut je podle mě nejlepším kouskem na desce. Pulzující baskytara (ta je výrazná na celé desce) a bicí udržují svižné tempo po celou dobu, kytara zde víceméně pouze vybrnkává a tuto jízdu občas doplní rychlá moogová a jiná klávesová sóla. Garantuji vám, že u této skladby si budete dupat do rytmu! Následující Caverns mi trochu evokuje krautrockery Can - pomalejší tempo, kytarové efekty a naopak v druhé polovině se transformuje v symfonickou skladbu, kde zazní pěkné, až floydovské, kytarové sólo, mellotrony a klasický klavír.

Třetí Buttercup Boogie je už opět dravější s bohatými motivy hammondek a sóly na moog a rychlými kytarami. Závěrečná, téměř dvanáctiminutová, Tripping over the Rainbow v úvodu svými pěknými klávesovými motivy připomíná známé Emersonovo trio a ve své střední pasáži pak nemohou našincům nepřijít na mysl první desky Collegium Musicum - varhany jako by Vargovi z prstů vypadly. To vše za doprovodu pěkných kytarových vyhrávek. Závěr s mellotrony trochu připomíná Genesis a jejich Foxtrot. No, teď to působí trochu jako slepenec, ale skladba je to stejně jako ostatní hodně dobrá.

Caverns of Your Brain rozhodně není nějaké přelomové dílo, každopádně pokus o originalitu kapele Lift připsat musíme a věřím, že podobně jako na mě, také na vás zapůsobí jako malé osvěžení v množství po právu zapomenutých kopírovačů Yes, King Crimson nebo Genesis.

Dave Velechovský
10. 5. 2009