Holger Czukay - Linear City

Německo
Rok vydání: 2001

Holger Czukay - hudba, produkce

Dále spolupracovali:
Composed By, Producer - Holger Czukay; U-She, Susanne Drescher, Per Odderskove, Ray Darr, Darren B. Dunn, Marc Uzan, Ola Norlander, Haki, Drew Kalapach, Michael Letourneau, Alan Evil from EFPR, Luca Kormentini, Andrew Prine (Boomboy), The Weeds of Eden, Michael Banabila, Dreamfluid, Beatsystem, Noiseman433, Dane Johnson, James Webb, Panoptic, 1605 Munro, Tom Hamlyn

1. Africana (11:16)
2. Echogirl (11:41)
3. Ten Steps to Heaven (23:02)
4. Africana Suselita (18:14)

Celkový čas: 64:13

Myslím, že tenhle sedmdesátiletý vtipný stařík si zde prostor zaslouží. Už jen proto, že jeho progresivitu a originalitu by mu spousta mladších hudebníků mohla závidět. Holger Czukay (narozen 1938) je v rockovém světě znám hlavně jako baskytarista a průkopnický klávesák legendárních krautrockových Can, ale má na svém kontě i pěknou řádku fantastických (osmdesátá léta minulého století nevyjímaje) sólových alb. Stylově barevných jak chameleon… jen tuctový rádiový popík u něj nenajdete.

Album Linear City pochází z roku 2001. Podkladem pro album se stala nahrávka súdánské svatební ceremonie, kterou Czukayovi poslali z BBC a zeptali se ho, jestli by neudělal její remix. Čemukoli novému otevřený Czukay na to kývl a pustil se do práce. Na své internetové stránky umístil demo základní nahrávky s odvážnou nabídkou hudební spolupráce - pro návštěvníky jeho stránek! Nakonec tímto nekonvenčním způsobem netové spolupráce tvořilo "Holger Czukay band" přes dvacet lidí! Konečnou podobu ještě Holger domixoval a výsledkem byla čistě elektronická záležitost, hodně moderní, ale zároveň na hony vzdálená něčemu, co bychom mohli nazvat jako primitivní techno. Najdeme zde např. africké rytmy stejně jako housové prvky současné undergroundové taneční hudby. Mimochodem co jiného jsou takoví housoví Underworld než psychedeličtí Pink Floyd z let 1968 - 71, obléknutí do nového, nejmodernějšího hávu? S trochou, ale opravdu jen s trochou nadsázky…

Linear City tvoří čtyři rozsáhlé kompozice, temnými ambientovými plochami občas prosvitne paprsek melodie, nálady se ale poměrně střídají, není to žádná "jen psycho-depka", uslyšíme i zpěv (zpěvačka U-She, která s Holgerem v posledních letech často spolupracuje) a různé prosvětlující etno-rytmy.

Hodně nekomerční, hodně experimentální (možná až moc) a zároveň novodobě znějící album. Žádná beatlesovská rozjuchanost, žádné písničky. Ta absence konvenční písně - nějakého záchytného melodického bodu, mě zde trochu chybí - ale toto Holger trochu napravil následnými alby. Kdo je nicméně otevřený hudebním experimentům, hudbě, kde se odvážně prolínají různé hudební styly, toho by album Linear City mohlo zaujmout.

Přiznám se, že jsem váhal mezi třemi a čtyřmi hvězdičkami, ale vzhledem k tomu, že Czukayova následná (již ne tak… bizardní) alba dle mého subjektivního hodnocení šplhají k pěti hvězdičkám - album The New Millenium (s U-She) z roku 2003, album 21st Century (s Ursa Major) z roku 2007 - rozhodl jsem se pro čtyři. Holger Czukay (a koneckonců i dané album) si to zaslouží.

Tento velký hudebník, aniž by asi chtěl, se také dočkal vzhledem ke svému věku pocty - na myspace.com je zaškatulkovaný ne pod krautrock, ale pod styl: experimental/elektronika/techno. Pro ty, které bych tím ale třeba vystrašil, doporučuji si Holgera Czukaye na mypace.com (nebo na youtube) jednoduše poslechnout. Každý si tak (před třeba eventuelní investicí do CD) může udělat názor sám.

15. 1. 2009