10. Three Times Daily (1:58)
11. Hotel X (5:56)
12. Epilogue (1:30)
13. Phoney War (4:16)
14. Old Man Trouble (6:49)

Celkový čas: 54:04

V roce 1991 vydává kultovní psychedelická skupina The Legendary Pink Dots své nejslavnější album Maria Dimension, a ani jejich nadproduktivní lídr Edward Ka-Spel (aby toho neměl málo) nezůstává se svou sólovou tvorbou pozadu. Vydává neméně úžasné, krásné album Tanith and the Lion Tree. Album je opět založeno hlavně na různých klávesových nástrojích, není tak… rockově dravé, jak občas bývají některá alba jeho skupiny.

Ústřední, citlivá skladba Tanith and The Lion Tree je nádhernou ukázkou Ka-Spelových skladatelských schopností. Je to jedna z mnoha jeho skladeb (jako další příklad lze uvést podobný skvost na tomto albu - skladbu Prithee), která vzdáleně připomíná… takovou variaci na Beethovenovu Měsíční sonátu. Ty skladby znějí, jako kdyby posmutnělí romantičtí klavíristé dávných dob vstali z mrtvých a reinkarnovali se do Edwarda Ka-Spela. Poklidnější kousky jsou vyvažovány těmi experimentálnějšími (Interference, Four Out Of Ten) a jako celek působí album vyváženě a pestře. I ty experimentálnější skladby se dají dobře poslouchat, což zní možná trochu tvrdě, ale někdy s nimi mám na jiných albech trochu problém - různé zvukové koláže nebo ambientní série Premonition mě nikdy moc neoslovovaly. To je ale tak jediné, co bych celé rozsáhlé tvorbě Edwarda Ka-Spela mohl osobně vytknout (ke chválení toho je neúměrně víc).

Tomuto albu, plnému emocí, ale nelze dle mého názoru vytknout vůbec nic. Je vzdálené rock´n´rollovému bigbeatu asi jako Pluto naší planetě, ale fandové The Legendary Pink Dots a Edwarda Ka-Spela by asi jednohlasně řekli "Zaplaťpánbůh. Takhle se mi to moc líbí."

V žádném případě tohle album není na jeden poslech. Trpělivost přináší růže. A v tomto případě opravdu krásné…

24. 1. 2009