Vladimír Mišík - sbor

1. Christmas Time (19:23 / Ursiny, text: Lihosit)
2. Looking For The Place To Spend Next Summer (6:02 / Ursiny, text: Lihosit)
3. Apple Tree In Winter (4:47 / Ursiny, text: Lihosit)
4. I Have Found (7:58 / Ursiny, text: Lihosit)

Celkový čas: 38:10

Magický psychedelický sólový debut Deža Ursinyho je jednou z rockových lahůdek Československa 70. let a působí podobně nečekaně a nekompromisně jako třeba Symbiosis od Jazz Q. Jde zcela jistě o uměleckou hudbu, která však nepůsobí obvyklými prostředky art-rocku, nýbrž spíše "promyšlenou psychedelií" - jakkoli toto spojení může působit podivně - a dokonalou atmosférou, introvertní a meditativní.

Po působení v Beatmen, Soulmen a New Soulmen a čerpání inspirace z Beatles, Cream a dalších hledal Dežo Ursiny nový, vlastní výraz, jak o tom píše Marian Jaslovský v knize Pevniny a vrchy. Více než rok se formoval Ursinyho sólvý projekt. V létě 1971 se s repertoárem z budoucího alba Provisorium (a dalšími stejně pozoruhodnými skladbami, u kterých je jen škoda, že se nevešly na studiovou nahrávku) uskutečnil koncert v sestavě Ursiny-Filip-Daniš-Mallý, který je zachycen na CD Pevniny a vrchy 2. O rok později bylo nahráno album Provisorium. Zasloužil se o to Hynek Žalčík, který také Ursinymu dohodil vynikající rytmiku rozpadajícího se Flamenga - Kulhánka a Šedivého. Zajímavostí je i účast Vladimíra Mišíka (ve sborech je dobře rozpoznatelný) a Jana Kubíka. Na albu se výraznou měrou podílel Ursinyho hudební partner, excelentní Jaroslav Filip, který - stejně jako Dežo Ursiny - hraje úsporně, citlivě a zkrátka krásně. Celé to korunuje Ursinyho melancholicky zasněný zpěv. Zadumané anglické texty Juraje Lihosita jsou sice atypické vedle Ursinyho pozdější tvorby neodmyslitelně spjaté s básněmi Ivana Štrpky, ale i ony svou lyrikou přispívají k celkovému efektu.

Silná, tajemně poutavá atmosféra úvodní Christmas Time je esencí Ursinyho kouzla. Z celé skladby, která je všechno jen ne realistická a zemitá, je patrný velký cit a um. Jsou tam desítky nádherných momentů, těch spontánních, i těch vzniklých díky chytrým aranžérským nápadům. Některé pasáže se možná až příliš opakují, ale skladba je i s určitými vloženými nervními pasážemi, které narušují nadpozemský klid, velice plynulá. Na tom se podílí i výborná rytmika (vypíchnul bych hru Gumy Kulhánka během sól). Vrcholem jsou Ursinyho skvěle vystavěná sóla na akustickou a posléze elektrickou kytaru. Málo tónů, ale velký rozmysl a nesmírný cit. Je až nepochopitelné, že Dežo při svých schopnostech nahrával kytarová sóla jen velice nerad. Skvělým nápadem byla část, kde si zahrál překrásná sóla na klavír a posléze varhany Jaro Filip. Ursinyho i Filipův sólový výstup využívá podobných motivů a je na hony vzdálen obvyklým "soubojům" instrumentalistů. Tady je nade všechno ostatní cítit soulad. Později se ozve i pohádkový hoboj a chvíli i smyčce. Skladba končí pozvolně, tak, jak začala.

Na druhé straně LP desky se nacházejí tři skladby tvořící vývojově jakýsi most mezi Ursinyho písničkovější tvorbou se Soulmen a Christmas Time. I zde si ale album udržuje psychedelicko-melancholický nádech. Ospalá Looking For The Place To Spend Next Summer staví kromě chytlavé melodie na vynalézavé hře bicích a akustické kytary (celkově to připomíná snad In The Wake Of Poseidon). Je plná překvapivých momentů a změn - dramatický klavír v pozadí, bluesová slide kytara, vypjatý a zase uvolněný závěr. Klavírní balada Apple Tree In Winter patří k Ursinyho nejpůsobivějším a nejznámnějším, snad i proto, že je nenuceně depresivní a vzdálená sladkému kýči. Pěkné aranžmá smyčců. Album uzavírá I Have Found, která byla složena již několik let před nahráváním alba. Pádivý začátek vede k téměř jazzové střední části s vyhrávkami kytary a klavíru. Zajímavým zpestřením je i sólo Erna Šedivého.

U Ursinyho desek je požitek posluchače ve zvýšené míře určován jeho momentálním rozpoložením. A platí to i o Provisoriu, které mi i v rámci převratného období 60. a začátku 70. let připadá velice neobvyklé. Instrumentace vychází ze 60. let, ale i tak je velice invenční a tím předznamenává budoucí Ursinyho tvorbu. Je přítomen i charakteristický Ursinyho rukopis skladatele a interpreta. Musím ale říci, že za Ursinyho vrchol považuji vedle Christmas Time až jeho pozdější díla.

15. 12. 2007