Artrock.cz
Progresivní rock nejen 70. let
Nechte se informovat o nových článcích, zaregistrujte se! Váš e-mail:

Biografie:


Still Life



Velká Británie
1969 - 1971



Still Life

Zleva: Martin Cure (zpěv), Terry Howells (klávesy), Graham Amos (baskytara), Alan Savage (bicí)


Jeden z dlouholetých sběratelských pokladů z kategorie rockových zapomněnek. O anglické skupině Still Life a jejích členech se donedávna nic podrobnějšího nevědělo, mlčely i slovutné archívy BBC, prohledané v roce 1977 na mou prosbu Jackem Allenem, z tehdejší československé sekce stanice. Jediné stejnojmenné album z roku 1971 doznalo v některých regionech až kultovního postavení, například u nás na Gottwaldovsku jej prostřednictvím x-tých páskových kopií znali všichni rockeři, hodni toho přívlastku.

Still Life hráli melodicky podmanivý, až velebně mohutný hammond (classical-art-hard) rock, jemuž při absenci (!) elektrických kytar k síle dopomáhaly zdvojené hammondy, umně proplétané i souznící sólovokály, spolu s harmonicky rozkošatělými backgroundy. Co skladba, to svébytný originál.

Úvodní People in Black s tklivou předehrou flétny, k níž se postupně přidávají dvojhlasy a hammondky, aby společně ovládly strhující finále. Velebně pastorální Don't Go vrcholí "gospelovým soubojem" předzpěváka a sboru. Splétané, vrstvené zpěvohry se zmocňují i úderného ústředního motivu October Witches. Akustické kytarové předivo a hensleyovská barva vokálu evokují v Love Song No. 6 rané Uriáše. Závěrečný vyšponovaný part se opět odehrává jako klání varhan a hlasivek. Zprvu rytmicky bohatě členěná Dreams končí opakovanými nájezdy sborů do klávesového motivu. Závěrečná Time pak stvrzuje, že hardrock (vpletený do classical+art rocku) lze hrát i bez kytary.

Jako pomůcku pro základní představu soundu Still Life uvádím pomyslnou spojnici Quatermass - Uriah Heep - Spooky Tooth.

Biografie:

Baskytarista Graham Amos a vokalista Martin Cure nastartovali svou profi hudební dráhu v roce 1963, v Coventry, ve skupině The Sabres. V 65' pak zformovali The Peeps, jejímiž dalšími členy byli Roy Albrighton (kytara) a Paul Wilkinson (bubny). The Peeps nahráli v letech 1966 - 1968 pro Philips pět SP. V roce 1969 se přejmenovávají na Rainbows. S nově příchozím klávesákem Terry Howellsem (ex- Ray King Soul Band) byly nahrány dva singly pro CBS (Rainbows / Nobody But You, CBS 3995, 1969; New Day Dawning / Days And Nights, CBS 4568, 1969). Rainbows v té době získali angažmá a místní proslulost v Hamburku, kde se nakonec Roy Albrighton rozhodl zůstat a později založil poměrně známou skupinu Nektar. Po návratu do Anglie odchází od Rainbows i bubeník Paul Wilkinson (připojil se k Flying Machine).

Zbylí tři muzikanti Amos, Cure, Howells opět mění název, z Rainbows se stávají Still Life a podepisují s firmou Vertigo smlouvu na 6 alb! Trio ihned usilovně kompozičně pracuje na novém materiálu. Stále však chybí bubeník. Pouhý týden před první nahrávací session přichází do skupiny zkušený námezdník Alan Savage. Podle údajů jeho samotného bylo album realizováno v londýnských Sound Recording Studios, blízko mramorového oblouku, od 1. do 26. října 1970, kdy byl závěrečný mix. Desku produkoval Stephen Shane, jenž dnes z Los Angeles, kde žije, přidává k dobru perličku o nahrávání hammondů a basy, jejichž až obří objemný sound byl získám mícháním zvuku z pásu a sejmutého z reproduktorů per mikrofon. Podle Martina Curea neexistují žádné nevydané tracky Still Life, ani live záznam.

Kapela dlouho pohromadě nevydržela. Důvody zatím neznáme. Po rozpadu Still Life zůstal u muziky pouze zpěvák Martin Cure a drummer Alan Savage. V roce 1971 se Cure stal členem skupiny Cupid's Inspiration. Z ní se v roce 1979 vyloupla kapela Chevy, patřící do ranku NWOBHM, jež začátkem osmdesátých let vydala jedno album a tři singly (The Taker, LP Avatar AALP 5001, 1980; Too Much Loving / See The Light, Avatar AAA 104, 1980; The Taker / Life On The Run, Avatar AAA 104, 1981; Just Another Day / Rock On Avatar AAA 114, 1981). Mimo jiné Chevy koncertovali s Hawkwind a spolupracovali s Gary Mooreem na BBC záznamu Live Radio Concert. V roce 1983 zakládá jádro Chevy (Cure, Poole, Shanahan, Walwyn, Duggan), plus klávesák Bob Jackson (ex Indian Summer, Badfinger) skupinu Red on Red. Po neúspěchu (žádný kontrakt) zakládá Martin Cure grupu The Rogues, se kterou s přestávkami vystupuje dodnes, vedle příležitostně obnovovaných Cupid's Inspiration. Alan Savage žije v Northamptonu, jeho muzikantské C.V. je bohaté a zahrnuje mj. i Claptona, Mercuryho, McCartneye!

Martin Cure 2. 6. 2003 mailem oznamuje přátelům "Graham Amos (basák Rainbows/Still Life) zemřel náhle minulý týden. Jeho pohřeb je v Cambridge Crematory v 10:30, 4. června, 2003". T. Howells údajně přesídlil do Švýcarska a muzicírování se zřejmě nevěnuje.

Bonus pro internetové hledače: Polskému progfandovi Piotrovi se postupně podařilo najít a kontaktovat dva z týmu Still Life a jejich příběh zpracovat, výsledek je na těchto stránkách.



Jaromír Merhaut
2006


Diskografie:


Still Life
LP Vertigo 6360 026, 1971

1. People in Black 08:17 (Howells)
2. Don't Go 04:34 (Howells/Cure)
3. October Witches 08:00 (Howells)
4. Love Song No. 6 06:33 (Howells)
5. Dreams 07:30 (Howells/Cure)
6. Time 06:26 (Howells/Amos)

LP bylo vydáno mimo jiné v Japonsku (Vertigo/Phonogram RJ 7266), Kanadě, Peru (kde byly dokonce poprvé uvedeny nacionále členů), v roce 2003 vyšla LP reedice u firmy Akarma.

CD reedice:
Repertoire REP 4198 WP (1991)
Univesal Victor Japan UICY-9053 (2001, replika LP)
Akarma AK 237 (2003, replika, upravená)
Repertoire REPUK 5100 (2006, digipack)

V Japonsku na značce Universal jsou Still Life na sampleru "Superheavey no. 1" (Vertigo 6360061) zastoupeni songy "Don't Go", "Love Song No. 6".

Rainbows (singly):
1. Rainbows/Nobody but You (CBS 3995) 1969
2. New day dawning/Days and Nights (CBS 4568) 1969

Poznámka:
Předělávka skladby New Day Dawning se objevuje na LP "Sounds like this" (1973), "Nektar" (1976) od Nektar.




Zpět na výběr biografií