Biografie:
Fruupp
Velká Británie (Severní Irsko) ![]() 1970 - 1976 |
Obsazení: Peter Farrelly - hlavní zpěv, baskytara, kytara, flétna Martin Foye - bicí, perkuse Stephen Houston - klávesy, oboe, zpěv Vince McCusker - kytara, zpěv John Mason - klávesy, vibrafon, zpěv* Ian McDonald - saxofon* (host) |

Mezi znalci progresivní rockové scény první poloviny sedmdesátých let mají severoirští Fruupp kultovní pozici jedné z nejnápaditějších skupin oné doby. Prezentovali unikátní, kompozičně a aranžérsky orchestrálně rozkošatělý artrockový formát, připodobitelný k Genesis, Yes, King Crimson, Gryphon, Gentle Giant, atd., decentně dochucený esencemi irské lidové i klasické (artificiální) hudby a ozvláštněný doteky jazzu. Latimerovsky libozvučná, táhlá kytarová sóla rámována melodramatickými klávesami a smyčcovými nástroji, četné změny tempa, propojování songů do promyšleně gradovaných celků - to vše obsahuje hudba Fruupp. V dobových recenzích se při popisu jejich soundu nejčastěji zjevují termíny jako bohatý, pastorální, symfonický, umělecký, bláznivý, ... Každé ze čtyř řadových alb mělo svůj doprovodný epický rozměr, image kapely doplňovaly v promo materiálech zámecké interiéry a zdobné, starosvětsky stylizované kostýmy.
Prapočátky Fruupp sahají do prvních měsíců roku 1970, kdy kytarista a klávesák Vince McCusker (rodák z Maghera, Co. Derry, Severní Irsko, narozen. 3. 10. 1949) doobrážel štace s bluesově soulovou cover kapelou Blues by Five, hrající převážně k tanci a poslechu v tamních pubech v sestavě Terence "Superkey" McKee (sólová kytara), Vincent McCusker (rytmická kytara a klávesy), Ian "The Beast" Best (baskytara), Miles "Tinhead" McKee (bicí) a Paddy Shaw (zpěv). Vrcholem kariéry Blues by Five byl předskok Cata Stevense, nadějnou vzestupnou kariéru kapely, začínající pracovat i na vlastním materiálu, uťal nástup jejího leadera Mc Keea na univerzitu.
Hnacím motorem dalších událostí se stal Vince McCusker, jenž sám sebe povýšil na prvního kytaristu i dvorního komponistu. Důležitým katalyzátorem dění byl i road manažer Blues by Five a budoucí "pátý člen" Fruupp Paul Charles. Ten odjel na půl roku na "music-business" zkušenou do Londýna a Amsterdamu, kde navázal pro budoucnost cenné kontakty. Mezitím McCusker založil svůj new band, v němž Ian Best pokračoval na basu, Marty "Capone" O'Connor vystřídal u bicích Milese McKeea, přecházejícího k mikrofonu.
Nadějný rozjezd přibrzdila epizoda, kdy Vince dostává lano od Paula Charlese, aby se v Londýně připojil k novému projektu známého producenta Ch. Chandlera. Odjíždí, se skupinou však prozřetelně nepřerušuje kontakty.
V téže době, koncem roku 1970, vznikl i veskrze originální název skupiny - Fruupp. Původ názvu je opředen malou záhadou. Krásnější, lehce mysteriózní legenda, pocházející od samotné kapely (rozhovor pro Melody Maker z 9. března 1974) tvrdí, že Fruupp byla přezdívka přeludu mladé ženy bloudící starobylým domem, v němž měli zkušebnu. Druhá, prozaická verze Charlese popisuje, jak při vánoční debatě nad nějakým dopisem nebo katalogem se strhla žertovná debata nad výrazem Fruup (Frup?), jehož si všiml basmen Best a byl to rovněž on, kdo přidal jedno péčko na konec (+ u doprostřed) a navrhl pojmenovat se tímto novotvarem. Paradoxní je, že právě Best byl ze skupiny záhy odejit.
Osiřelý zbytek se zatím soustředil na koncertování v rodném kraji. Skupinou prošlo vícero hráčů, trvalejší stopu zanechává pouze baskytarista Trevor Davis a kytarista Rob McCullough z Belfastu. Důležitým stálým členem sestavy Fruupp se stává mladičký, klasicky školený hráč na klávesové nástroje a hoboj Stephen Houston (nar. 13. 7. 1953) z Ulster Youth Orchestra.
Mezitím došlo ke krachu londýnské mise Vincenta McCuskera, mezi tamějšími hudebníky nenašel podporu pro svou vizi progresivní rockové kapely a tak se počátkem roku 1971 vrací do Belfastu a opětovně se ujímá vedení skupiny - nyní již působící pod názvem Fruupp, angažuje baskytaristu (a po brzkém odchodu Milese McKeea i frontmana) Petera Farrellyho (nar. 4. 1. 1949), doposud spisovatele a příležitostného hospodského muzikanta, plus drummera Martina Foye (nar. 13. 5. 1951) z Fosset's Circus Bandu. Role manažera se ujímá Paul Charles. Jako oficiální datum vzniku Fruupp je skupinou samotnou uváděn 30. duben 1971. Zakrátko poté skupina přesídluje do Londýna.
Fruupp debutovali 23. června 1971 v Ulster Hall v Belfastu, coby support proslulého domácího bluesrockového kytaristy Roryho Gallaghera. Rychle si získávali renomé a irský hudební magazín Thursday je vyhlásil za vítěze kategorie Best New Band of The Year roku 1971!
Fruupp koncertují jen se práší za kočárem (Fordem Transitem), ročně odehrají více jak 200 koncertů, občas dokonce po boku známých jmen jako Taste a Skid Row (Gary Moore). Dřina přináší ovoce, když na základě poslechu demo pásků shlédne jejich vystoupení Robin Blanchflower, majitel labelu Dawn Records a na místě s nimi uzavírá kontrakt.
Konečně se Fruupp dostávají k nahrávání alba. Na to, že se jednalo o novice, byli mládenci zdravě troufalí - například tam, kde naprostá většina i slovutných art-prog rockových skupin vystačila s mellotronem, tam Irové trvali na nefalšované smyčcové sekci. Svou prvotinu nahrávali v červenci roku 1973 v obytném mobilním studiu Escape, zaparkovaném v divočině v Kentu.
Future Legends vychází 5. října 1973. Veškerý materiál debutu zkomponoval McCusker, na orchestrálně košatých aranžích se významnou měrou podílel i "klasik" Stephen Houston. O stylu a soundu prvotiny platí beze zbytku již vyřčené, oproti pozdějším třem kusům je Future Legends odvázanější, s větším poměrem zemitého rockování. Ideovým tvůrcem příběhu tuláka a kněze byl Paul Charles.
Kolem Fruupp se začal točit malý mediální kolotoč. Obsáhlý profil, včetně osobních miniportrétů vychází 3. listopadu 1973 v Melody Makeru, další článek pak 9. března následujícího roku.
Dlouhými léty nashromážděný tvůrčí přetlak umožnil Fruupp realizovat v krátkém sledu další dvě špičková alba: Seven Secrets (nahráváno v lednu 1974 vydáno 19. dubna 1974) a Prince of Heaven's Eyes (vydáno 8. listopadu 1974), všechna tři nahraná v ustálené sestavě McCusker, Farrelly, Houston, Foye.
Druhé album Seven Secrets je autorsky rovnoměrně rozděleno mezi McCuskera a Houstona, na první poslech lze vnímat, při zachování všech charakteristických atributů zvuku Fruupp, akcentování jemně vykreslované zvukomalby a classical-rockových postupů, což se dá připsat působení Stephena Houstona, jenž mj. opět zaranžoval smyčce pro těleso Future Legends Strings vedené Michaelem Renniem. Dalším hostem byl David Lewis preludující na piano v Three Spires. Ústředním tématem alba byla takřečená "Planetární svita", jak ji pojmenoval Paul Charles.
Trojka Prince of Heaven's Eyes nahraná ve vlastní produkci je posazena na metaforický příběh Muda Flanigana, brázdícího Irsko, hledajíce konec duhy a sebe sama. Hudebně plynule navazuje na předchozí opus, dominujícím autorem se mezitím stal Stephen Houston, jemuž patří celá první strana alba a část druhé. Skvostné romantizující melodie, patos, hravé jazzující synkopy, básnivé zpívání a místy až vtělení se do stylu Genesis (viz. Prince Of Darkness). Vrcholem je závěrečná vícedílná desetiminutovka The Perfect Wish s krásným partem grand piana a spoustou dalších různorodých motivů.
Turné k albu se již nezúčastnil klávesák Stephen Houston, ten se koncem roku 1974 stal aktivním křesťanem, šiřitelem víry a hudbu upozadil. Nahrávání posledního čtvrtého alba Modern Masquerades (vydáno v únoru 1975 v produkci Iana McDonalda z King Crimson) byl přítomen jako host, stálým členem souboru se stal John Mason. Ten, přestože byl zručný muzikant, nemohl Stephena Houstona nahradit, protože ten byl dle slov Paula Charlese i srdcem a duší Fruupp.
Poslední LP Modern Masquerades se i proto nese v částečně pozměněném pojetí, připomínajícím dominující kytarovou zpěvohrou a převládající rozvolněnou melodikou pozdní Camel po odchodu Bardense. McCusker se opět ujal vlády na stylem a soundem Fruupp. Malým zpestřením se stal saxík producenta Iana Mc Donalda. Doprovodný příběh slečny Janet dodal - jak jinak Paul Charles.
Následující události dostaly rychlý spád. Květnatě hrajícím souborům nástupem punkerů odzvonilo a tak i Fruupp odehráli svou derniéru - v září roku 1976 v londýnském Roundhouse.
Fruupp nikdy nepronikli do širšího povědomí, to byla daň za přílišnou originalitu i určitou angažovanost v dění v rodné domovině. Nic to neubírá jejich hudbě na kvalitě a zajímavosti. Naopak. Fruupp vřele doporučuji k poznání všem, kteří se rádi zaposlouchávají do tvorby starých anglických (art-classical-jazz-folk) rockových kapel přelomu šesté a sedmé dekády. Poslouchat Fruupp, to je něco jako obdivovat starý ručně opracovávaný nábytek, snad trochu přezdobený, ale jedinečný a múzami umu políbený.
P.S.
Klávesák Steven Houston po odchodu z Fruupp cestoval po Evropě s křesťanskou hudební skupinou Liberation Suites, dnes působí jako vikář (a příležitostný muzikant) v jižní Anglii. Basák a zpěvák Peter Farrelly bydlí v Londýně a muzice se údajně již nevěnuje. Bubeník Martin Foye hrál nejdříve v keltské rockové kapele The Bad Articles, spolu s Farrellem se později sešel v grupě The Crowd, přejmenovaném později na MGM. Dnes žije v Dungannonu a do kotlů si zatluče občas v jedné z místních hospod se svou skupinou Circle the Moon. Vincent McCusker také hraje v nějakém pub-bandu v Severním Irsku. John Mason zmizel neznámo kde. Manažér a šedá eminence Fruupp - Paul Charles dodnes působí v hudebním byznysu, právě on je důvěryhodným zdrojem takřka veškeré faktografie tohoto pojednání.
Jaromír Merhaut
Odkazy na internetu:
Fruupp Scoop - naprosto dokonalá fandovská stránka obsahující prakticky veškeré možné dostupné informace o Fruupp, včetně naskenovaných původních článků z Melody Makeru, přepsaných textů, podrobné biografie a diskografie, atd.
2006
Diskografie:
![]() Future Legends 1973 (Dawn, DNLS 3053) |
![]() Seven Secrets 1974 (Dawn, DNLH 2) |
![]() The Prince of Heaven's Eyes 1974 (Dawn, DNLS 3058) |
![]() Modern Masquerades (*) 1975 (Dawn, DNLS 3070) |
Všechna alba vyšla v LP+CD reedici u jihokorejské firmy Si-Wan Records. Občas se objeví u specializovaných zásilkovek.
Kompilace:
Songs for a Thought (1992, Sequel)
CD obsahuje i raritní nevydaný song On a Clear Day
Future Legends/Seven Secrets (1996, See For Miles Records C5HCD 645)
Prince of Heaven's Eyes/Modern Masquerades (1996, See For Miles Records C5HCD 646)
Série "2 albums on one CD" od See For Miles Records obsahuje vždy necelá dvě řadová alba - vynechány jsou z každého 1 - 2 skladby. Sem tam k sehnání i v našich megastorech.
Tape:
Live Shows (1 - 5) (Tape Trader Network)
Firmička Tape Trader Network, zaměřená na raritní živáky, nabízí na internetu pět různých koncertních záznamů Fruupp, 3x z r. 1973, 1x 1974 a 1x 1975.
Singly:
Prince of Darkness/Annie Austere (1974, Dawn Records)
Prince of Heaven/Jaunting Car (1974, Dawn Records)
Janet Planet/Misty Morning Way (1975, (Pye Records)
Zpět na výběr biografií